Kanada demiryolu grevi milyarlarca dolara ve işlere mal olabilir
OTTAWA – Ekonomistler ve analistlere göre, mevcut demiryolu durması uzun bir süre devam ederse Kanada ekonomisi milyarlarca dolarlık potansiyel bir daralma ve işsizlikte artış ile karşı karşıya kalabilir. Bugün başlayan demiryolu grevi, uzun süreli devam etmesi halinde önemli ekonomik sonuçlar doğuracağına dair endişeleri şimdiden artırıyor.
Kanada’nın en büyük iki yük demiryolu operatörü Canadian National Railway (TSX:CNR) ve Canadian Pacific Kansas City (NYSE:CP), Teamsters sendikası ile başarısız geçen iş görüşmelerinin ardından bugün işçileri lokavta çıkardı.
Conference Board of Canada’nın baş ekonomisti Pedro Antunes’e göre, bu kesinti dört hafta sürerse GSYİH’de yaklaşık 10 milyar dolarlık bir azalmaya ve 49.000 iş kaybına yol açabilir.
Grevin bir haftadan az sürmesi halinde etkisinin minimal olacağı tahmin ediliyor. Ancak BMO Capital Markets’in kıdemli ekonomisti Robert Kavcic, durmanın her haftasının ekonomik büyümeden yaklaşık 0,1 yüzde puan azaltacağını ve nominal GSYİH açısından haftalık etkinin 2 milyar doların üzerinde olacağını bekliyor. Grev ne kadar uzun sürerse, ekonomik etkinin de o kadar şiddetli olması muhtemel.
Kanada’nın ekonomik performansı bu yıl zayıf seyretti ve büyüme, ancak son zamanlarda gevşemeye başlayan yüksek faiz oranlarından etkilendi.
Kanada Merkez Bankası, Haziran ve Temmuz aylarında art arda gelen faiz indirimlerinin ardından odağını ekonomiyi canlandırmaya kaydırdığını belirtti. Bu önlemlere rağmen, ilk çeyrek GSYİH büyümesi %1,7 gibi mütevazı bir seviyede gerçekleşti ve merkez bankası yıllık büyüme tahminini %1,5’ten %1,2’ye revize etti.
Geçen ay 30 ayın en yüksek seviyesine ulaşan artan işsizlik ve gelecek yıl beklenen 300 milyar Kanada doları (220,78 milyar ABD doları) tutarındaki mortgage yenileme dalgası, ekonomistlerin ekonomik koşulları zorlamaya devam edeceğine inandığı faktörler arasında. Uzun süreli bir demiryolu grevi bu zorlukları daha da artırarak ekonomik durgunluğa yol açabilir.
Scotiabank’ın sermaye piyasaları ekonomisi başkanı Derek Holt, bir ila üç haftalık bir grevin aylık GSYİH’yi %0,1-%0,2 oranında azaltabileceğini, kesintinin üç haftayı aşması durumunda etkilerin önemli ölçüde yoğunlaşacağını belirtti.
Demiryolu ağı, tahıl, gübre ve diğer emtiaların yanı sıra kimyasallar ve otomobiller gibi mamul malların yüzölçümü bakımından dünyanın ikinci büyük ülkesi olan Kanada genelinde taşınması için hayati önem taşıyor. Demiryolu yük taşımacılığının yıllık değeri 380 milyar Kanada dolarını aşıyor ve bunun büyük çoğunluğu Canadian National Railway ve Canadian Pacific Kansas City’nin rayları üzerinde hareket ediyor.
Desjardins’in Kanada ekonomisi kıdemli direktörü Randall Bartlett’a göre, Kanada’da demiryolu duruşları tarihsel olarak genellikle bir hafta veya on günü aşmamıştır. Kısa süreli bir grevin etkisi muhtemelen minimal olacaktır, ancak birkaç haftayı aşması durumunda ciddi ekonomik hasarın gerçek bir olasılık olduğu düşünülüyor.
Reuters bu habere katkıda bulunmuştur.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.